Зам.-министърът на вътрешните работи Филип Гунев пред "Капитал"
Как са се отразили по отношение на борбата с престъпността законодателните промени в сектор за сигурност - закриването на ГДБОП, новият закон за МВР?
Разговорите с наши служители, както и с представителите на чуждите служби показват, че след сливането на ДАНС и ГДБОП за половин година по отношение на борбата с организираната престъпност и корупцията институциите са спрели да работят (т.е. през втората половина на миналата година).
Съдейки от коментарите на партньорските служби, проблемът не е толкова в това, че ГДБОП и ДАНС бяха слети (въпреки че има държави, за които това реално затруднява сътрудничеството), а по-скоро в начина, по който това се случи - бързо и необмислено, както много опитни служители напуснаха системата.
Новият закон на МВР, който раздели охранителна и криминална полиция, също създаде проблеми. До този момент, въпреки че съм питал, никой не можа да ми каже и един аргумент в подкрепа на тази промяна. В същото време тя ще доведе до увеличаване на щата - администрация, деловодства, секретарки и шофьори, а това е изцяло в противовес на другата реформа, която се прави - за намаляване на администрацията в системата.
Това разделяне обаче в момента води и до затрудняване на сътрудничеството, за което също има сигнали от международни партньори.
А успява ли МВР поне да се бори с корупцията сред служителите си?
Щатът на дирекция "Инспекторат" през последната година е бил намален от около 30 на 20 души, а реално работят там едва 15. Нещата са поставени на съвсем погрешна плоскост. За да може подобна структура да работи, тя трябва да е поне десет пъти по-голяма. Трябва да има добре развита система за разглеждане на жалбите на гражданите.
Така или иначе, с 15 души и без регионални структури на практика нямаш реална система за контрол. Единият от секторите в инспектората, който се занимаваше с превенцията на корупцията и проверки по сигнали, с новите промени е бил прехвърлен в дирекция "Сигурност", а впоследствие е практически разформирован, като хората в него са напуснали.
Във "Вътрешна сигурност" (службата, която провежда разработки и разследвания срещу служители - бел. ред.) е имало масова чистка. През 2013-2014 г. от 90 души състав 25 са били преназначени в други дирекции на МВР, трима са пенсионирани, а трима са уволнени. През последната година съставът на "Вътрешна сигурност" е бил подменен изцяло с хора, които нямат никакъв опит в тази област. Преди имаше изискване хората там да имат поне шестгодишен стаж на оперативно ниво при новите назначения, дори и това не е спазвано.
Резултатът от тези реформи е, че работата срещу служители на МВР, съдейки от броя на делата, е намаляла седем пъти. За втората половина на 2013 г. на "Вътрешна сигурност" на практика не е работила.
Ето защо не трябва да се учудваме, че наскоро проучване на Центъра за изследване на демокрацията показа, че корупционният натиск върху гражданите и бизнеса през последната година е най-високият от 2000 г. насам. За мен това е една от най-големите щети, нанесени на системата от предходното управление. Нещо, което е градено още от времето на министър Миков (дирекция "Вътрешна сигурност", която получава изключителни оперативни правомощия е създадена през 2008 г. ), беше разрушено и ще отнеме доста време, преди този капацитет да бъде възстановен (в тези отдели се отива много трудно, защото това са полицаи, които работят срещу свои колеги и са обречени на негативно отношение. По тази причина в Западна Европа и САЩ служителите от тези отдели са под много силна защита на ръководствата), тъй като много малко са хората, които искат да рискуват да се върнат.
От началото на мандата на служебния министър са сменени петима директори на централно ниво, което даде повод да бъдете обвинявани в политически смени. Какво се случи в действителност?
Първият, който беше сменен, всъщност си беше подал оставката още преди министъра да влезе в министерството - става дума за директорката на бюджетната дирекция
Относно директора на тила - просто беше външен човек с една година опит, който е натрупал откакто е назначен на длъжността, и предпочетохме да оставим заместник-директора, който има повече от 20 години професионална експертиза.
По отношение на "Вътрешна сигурност", случаят беше същият - пак е бил назначен човек от ДАНС без конкретен опит, външен на МВР. Затова предпочетохме да се доверим на един от малкото ръководители в дирекцията, който е там от нейното създаване. А и резултатите на отдела показваха, че има нужда от промяна.
За "Инспектората" е бил назначен човек, който е придобил право на пенсия, напуснал системата и впоследствие е върнат на работа. Една от политиките на министъра е пенсионирани служители да не се възстановяват.
Директорът на "Координация и информационно-аналитична дейност", който е дългогодишен служител на МВР, сам пожела да бъде преместен на друга длъжност в МВР, не по-малко важна.
Ако видим голямата картина, се вижда, че от петимата двама са напуснали по свое желание, а като цяло сме заложили на хора с повече опит в системата.
С колко е намалял съставът на МВР през последната една година?Реално освен изваждането на ГДБОП и ДАТО са били съкратени 2000 души - от областни дирекции и министерството. Начинът, по който са се случили тези съкращения, обаче буди притеснение.
Въпросът колко полицаи са необходими в една областна дирекция е изключително сложен. В ЕС се правят задълбочени анализи, за да се определи в дадена област дали трябва да има 3000 или 3500 полицаи. Немската методология за това как се правят подобни разписания включва десетки фактори, а не само брой престъпления – например сложен демографски анализ като население под 30 години, етнически профили, приходящо население, концентрация на население, сложен бизнес анализ, свързан с рискови икономически дейности, и се стигне до детайли като трафик на автомобили, гъстота на пътната мрежа и и т.н.
В България такава методология за изчисляване на щата на ОД на МВР въобще няма и се прави на око и това води до дисбаланси. И когато върху тази основа вземеш механично решение да има 5% съкращение във всички структури, както се е случило, проблемът се задълбочава.
Ще дам пример с авиозвеното в Безмер. Там по този механичен начин е бил съкратен единият от четиримата бордни инженери, обслужващи хеликоптерите на "Гранична полиция", без да се вземе предвид, че трябват поне двама души на смяна, за да може двата хеликоптера да летят. Така другият колега трябва да е на разположение 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.
От синдикати чуваме и за други проблеми, които са свързани с тези съкращения. Засегната е работата на звената, които обслужват издаването на документи за самоличност, както и административната дейност на КАТ. На места там те са оставени на половин щат и се налага униформени полицаи да подпомагат дейността. Подобни проблеми има и в Дирекция "Миграция".
Идеята на съкращаване на администрацията е добра, но не трябва да се случва по подобен начин. Необходима е структурна реформа - примерно намаляване на областите, защото, ако имаш вместо 28, 15 области на страната и 15 ОД на МВР, то администрацията автоматично ще намалее.
Какво е състоянието на бюджета на МВР?Има заложени приходи, които няма как да бъдат изпълнени до края на годината. Сред тях например са приходите от дейността на охранителната дейност. Така, ако СОД дейността преди е генерирала загуба за МВР от 2 млн. лв, сега тежестта върху бюджета на МВР е в пъти по-голяма, защото приходи няма, а заплатите на служителите, работили в СОД, остават.
В разходната част на бюджета не са предвидени нито увеличението на заплатите от 1 януари, нито допълнителните разходи заплащане на извънредния труд, възлизащи от приемането на новия закон на МВР. Така около 114 млн. лв. въобще не са бюджетирани. Голямата картина показва, че намалените приходи и увеличените разходи отварят дупка в бюджета на МВР, която трябва да се покрие от държавния бюджет, която е около 200 млн. лв.
Проблем е също, че когато се орязва бюджетът на министерството, това става за сметка на капиталовите разходи. Те са свити от 30 млн. на 10 млн. лв. Стига се до абсурдно орязване на някои разходи, някои от които са направо срамни, а други, ако ги кажа, ще навредим на МВР.
Намалява ли престъпността, както беше отчетено в началото на годината?За да могат да се правят такива заключения, не трябва да се гледа само полицейската статистика, а е необходимо да се направи и виктимизационно изследване, което да покаже и латентната престъпност – това е международен стандарт.
МВР е сключило договор с "Галъп" за такова проучване, но не са били използвани никакви международно признати методи, които да позволят някаква сравнимост. В смисъл единственият привиден опит да се разбере реалното състояние на престъпността се е състоял в това да се възложи, без конкурс, изследване на приятелска социологическа агенция.
По отношение на организираната престъпност, доколкото МВР има отношение към контрабандните цигари, виждаме, че те растат и постоянно вече повече от година, и достигат 20% дял от пазара на тютюневи изделия.
Тази седмица стана ясно, че МВР е прекратило поръчката за нови камери, а в същото време се вижда, че има ръст от жертвите на катастрофи?Поръчката предлагаше съвсем нов подход, а именно форма на публично-частно партньорство. Фирмата, която щеше да спечели поръчката и да инсталира камерите, отпечатва и разнася глобите, щеше да прибира процент от събраните пари. Идея, която, освен че не е подложена на обществено обсъждане, напомня на практиката за събиране на данъците срещу процент от сицилианската мафия. Анализът показва, че голяма част от нарушенията, засечени от камери, са за до 10 км/ч превишение. За да излезе сметката на фирмата, тя трябва да глобява тези хора. Представете си какъв ще е социалният ефект от това.
В същото време обаче няма съмнение, че трябва да се мисли в посока увеличаване на броя на камерите. При липса на наличен финансов ресурс трябва да се търсят варианти като финансов лизинг или постепенни инвестиции от Фонда за безопасност на движението, където са събраните глоби.
Иначе действително има ръст на жертвите от катастрофи през първата половина на 2014 г., но ако видите статистиката, ще разберете, че това се дължи предимно на няколко проблемни области на страната, както и на ръста с 50% на загиналите през март месец. Още тогава са взети мерки и броят намалява от месец май насам.
И пак, ако говорим за обективна статистика, не бива да гледаме само абсолютните стойности. Важно е да знаем дали се е покачил броят на автомобилите, изминатите километри средногодишно от автомобили, транзитно преминаващите превозни средства и т.н. Надявам се, че след като беше въведена автоматизираната система за следене на трафика, вече ще имаме данни, които позволяват анализ.
Каква е ситуацията на границата с Турция?В интерес на истината мерките, които са взети през последната година, са изцяло в правилната посока и резултатите са налице – засега нямаме бежанска криза. Трябвало е обаче да се мисли и за дългосрочно решение още преди половин година. Анализите, които се правят на външните фактори за средата за сигурност, показват, че проблемите в Близкия изток се задълбочават, а не се решават. От тази гледна точка миграционният натиск към ЕС в обозримото бъдеще ще се запази. В същото време ситуацията в Турция видимо се изостря - има протести срещу сирийски бежанци и т.н.
Дългосрочно МВР не може да продължи да командирова служители от областните дирекции. Това е скъпо и има негативен ефект върху самите полицаи, които на няколко месеца прекарват две седмици на границата. Командироват се районни инспектори, които отговарят за няколко села, които на практика за две седмици остават без полиция.
В момента миграционният натиск е сравним с най-високите нива от октомври миналата година. Трафикът отчасти се е пренасочил към Гърция, а броят на влезлите в България от Гърция е увеличен десетократно.
Единственият начин да продължим за удържаме ситуацията по границата с Турция е, ако има живи хора там. Интегрираната система за наблюдение е част от тактиката, "стената" допълва тази система, но само с полицаи на място може да се предотврати нова криза.
Няма спор, че сме длъжни да приемаме бежанците, но на всеки 3000 мигранти 1000 не са бежанци.
Дългосрочното решение е увеличаване на щата на "Гранична полиция", но това е процес, който ще отнеме поне една година и ще има дългосрочен ефект върху бюджета на МВР. Ако искаме другото лято да спрем командировките на служители от страната, трябва сега да започне увеличението на щата на "Гранична полиция".
Но МВР търпи критики заради този подход - полицаи, които отблъскват хората, желаещи да влязат в България?
Разбирам много добре критиката. Но решението е въпрос и на средства, и на политика. Има и алтернатива, разбира се - да инвестираш няколкостотин милиона в домове и в програми за интеграция. Тук освен това ще има и социален проблем, който неминуемо ще възникне. Всички тези проблеми обаче трябва да се обсъждат на ниво ЕС, защото проблемът е общ.
Един от приоритетите, които бяха зададени от служебното правителство, беше публичността. Какво ще направите в МВР за тези три месеца от тази гледна точка?
Цялата полицейска статистика - по всички видове престъпления, за всички РПУ в страната - вече е на сайта на МВР. Качват се отчетните доклади, анализите за пътно-транспортни произшествия, научните трудове - на Академията на МВР и Националния институт по криминалистика и криминология. Ще бъдат публикувани и всички подзаконови нормативни актове на министерството, които не са класифицирани. Подадени бяха миналата седмица документи съвместно със Столична община в рамките на голям международен проект по "Хоризонт 2020" да бъде изработен публичен модул на интерактивна карта на престъпността, която позволява в реално време да се види точното местоположение на регистрираните престъпления.
Разговорите с наши служители, както и с представителите на чуждите служби показват, че след сливането на ДАНС и ГДБОП за половин година по отношение на борбата с организираната престъпност и корупцията институциите са спрели да работят (т.е. през втората половина на миналата година).
Съдейки от коментарите на партньорските служби, проблемът не е толкова в това, че ГДБОП и ДАНС бяха слети (въпреки че има държави, за които това реално затруднява сътрудничеството), а по-скоро в начина, по който това се случи - бързо и необмислено, както много опитни служители напуснаха системата.
Новият закон на МВР, който раздели охранителна и криминална полиция, също създаде проблеми. До този момент, въпреки че съм питал, никой не можа да ми каже и един аргумент в подкрепа на тази промяна. В същото време тя ще доведе до увеличаване на щата - администрация, деловодства, секретарки и шофьори, а това е изцяло в противовес на другата реформа, която се прави - за намаляване на администрацията в системата.
Това разделяне обаче в момента води и до затрудняване на сътрудничеството, за което също има сигнали от международни партньори.
А успява ли МВР поне да се бори с корупцията сред служителите си?
Щатът на дирекция "Инспекторат" през последната година е бил намален от около 30 на 20 души, а реално работят там едва 15. Нещата са поставени на съвсем погрешна плоскост. За да може подобна структура да работи, тя трябва да е поне десет пъти по-голяма. Трябва да има добре развита система за разглеждане на жалбите на гражданите.
Така или иначе, с 15 души и без регионални структури на практика нямаш реална система за контрол. Единият от секторите в инспектората, който се занимаваше с превенцията на корупцията и проверки по сигнали, с новите промени е бил прехвърлен в дирекция "Сигурност", а впоследствие е практически разформирован, като хората в него са напуснали.
Във "Вътрешна сигурност" (службата, която провежда разработки и разследвания срещу служители - бел. ред.) е имало масова чистка. През 2013-2014 г. от 90 души състав 25 са били преназначени в други дирекции на МВР, трима са пенсионирани, а трима са уволнени. През последната година съставът на "Вътрешна сигурност" е бил подменен изцяло с хора, които нямат никакъв опит в тази област. Преди имаше изискване хората там да имат поне шестгодишен стаж на оперативно ниво при новите назначения, дори и това не е спазвано.
Резултатът от тези реформи е, че работата срещу служители на МВР, съдейки от броя на делата, е намаляла седем пъти. За втората половина на 2013 г. на "Вътрешна сигурност" на практика не е работила.
Ето защо не трябва да се учудваме, че наскоро проучване на Центъра за изследване на демокрацията показа, че корупционният натиск върху гражданите и бизнеса през последната година е най-високият от 2000 г. насам. За мен това е една от най-големите щети, нанесени на системата от предходното управление. Нещо, което е градено още от времето на министър Миков (дирекция "Вътрешна сигурност", която получава изключителни оперативни правомощия е създадена през 2008 г. ), беше разрушено и ще отнеме доста време, преди този капацитет да бъде възстановен (в тези отдели се отива много трудно, защото това са полицаи, които работят срещу свои колеги и са обречени на негативно отношение. По тази причина в Западна Европа и САЩ служителите от тези отдели са под много силна защита на ръководствата), тъй като много малко са хората, които искат да рискуват да се върнат.
От началото на мандата на служебния министър са сменени петима директори на централно ниво, което даде повод да бъдете обвинявани в политически смени. Какво се случи в действителност?
Първият, който беше сменен, всъщност си беше подал оставката още преди министъра да влезе в министерството - става дума за директорката на бюджетната дирекция
Относно директора на тила - просто беше външен човек с една година опит, който е натрупал откакто е назначен на длъжността, и предпочетохме да оставим заместник-директора, който има повече от 20 години професионална експертиза.
По отношение на "Вътрешна сигурност", случаят беше същият - пак е бил назначен човек от ДАНС без конкретен опит, външен на МВР. Затова предпочетохме да се доверим на един от малкото ръководители в дирекцията, който е там от нейното създаване. А и резултатите на отдела показваха, че има нужда от промяна.
За "Инспектората" е бил назначен човек, който е придобил право на пенсия, напуснал системата и впоследствие е върнат на работа. Една от политиките на министъра е пенсионирани служители да не се възстановяват.
Директорът на "Координация и информационно-аналитична дейност", който е дългогодишен служител на МВР, сам пожела да бъде преместен на друга длъжност в МВР, не по-малко важна.
Ако видим голямата картина, се вижда, че от петимата двама са напуснали по свое желание, а като цяло сме заложили на хора с повече опит в системата.
С колко е намалял съставът на МВР през последната една година?Реално освен изваждането на ГДБОП и ДАТО са били съкратени 2000 души - от областни дирекции и министерството. Начинът, по който са се случили тези съкращения, обаче буди притеснение.
Въпросът колко полицаи са необходими в една областна дирекция е изключително сложен. В ЕС се правят задълбочени анализи, за да се определи в дадена област дали трябва да има 3000 или 3500 полицаи. Немската методология за това как се правят подобни разписания включва десетки фактори, а не само брой престъпления – например сложен демографски анализ като население под 30 години, етнически профили, приходящо население, концентрация на население, сложен бизнес анализ, свързан с рискови икономически дейности, и се стигне до детайли като трафик на автомобили, гъстота на пътната мрежа и и т.н.
В България такава методология за изчисляване на щата на ОД на МВР въобще няма и се прави на око и това води до дисбаланси. И когато върху тази основа вземеш механично решение да има 5% съкращение във всички структури, както се е случило, проблемът се задълбочава.
Ще дам пример с авиозвеното в Безмер. Там по този механичен начин е бил съкратен единият от четиримата бордни инженери, обслужващи хеликоптерите на "Гранична полиция", без да се вземе предвид, че трябват поне двама души на смяна, за да може двата хеликоптера да летят. Така другият колега трябва да е на разположение 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.
От синдикати чуваме и за други проблеми, които са свързани с тези съкращения. Засегната е работата на звената, които обслужват издаването на документи за самоличност, както и административната дейност на КАТ. На места там те са оставени на половин щат и се налага униформени полицаи да подпомагат дейността. Подобни проблеми има и в Дирекция "Миграция".
Идеята на съкращаване на администрацията е добра, но не трябва да се случва по подобен начин. Необходима е структурна реформа - примерно намаляване на областите, защото, ако имаш вместо 28, 15 области на страната и 15 ОД на МВР, то администрацията автоматично ще намалее.
Какво е състоянието на бюджета на МВР?Има заложени приходи, които няма как да бъдат изпълнени до края на годината. Сред тях например са приходите от дейността на охранителната дейност. Така, ако СОД дейността преди е генерирала загуба за МВР от 2 млн. лв, сега тежестта върху бюджета на МВР е в пъти по-голяма, защото приходи няма, а заплатите на служителите, работили в СОД, остават.
В разходната част на бюджета не са предвидени нито увеличението на заплатите от 1 януари, нито допълнителните разходи заплащане на извънредния труд, възлизащи от приемането на новия закон на МВР. Така около 114 млн. лв. въобще не са бюджетирани. Голямата картина показва, че намалените приходи и увеличените разходи отварят дупка в бюджета на МВР, която трябва да се покрие от държавния бюджет, която е около 200 млн. лв.
Проблем е също, че когато се орязва бюджетът на министерството, това става за сметка на капиталовите разходи. Те са свити от 30 млн. на 10 млн. лв. Стига се до абсурдно орязване на някои разходи, някои от които са направо срамни, а други, ако ги кажа, ще навредим на МВР.
Намалява ли престъпността, както беше отчетено в началото на годината?За да могат да се правят такива заключения, не трябва да се гледа само полицейската статистика, а е необходимо да се направи и виктимизационно изследване, което да покаже и латентната престъпност – това е международен стандарт.
МВР е сключило договор с "Галъп" за такова проучване, но не са били използвани никакви международно признати методи, които да позволят някаква сравнимост. В смисъл единственият привиден опит да се разбере реалното състояние на престъпността се е състоял в това да се възложи, без конкурс, изследване на приятелска социологическа агенция.
По отношение на организираната престъпност, доколкото МВР има отношение към контрабандните цигари, виждаме, че те растат и постоянно вече повече от година, и достигат 20% дял от пазара на тютюневи изделия.
Тази седмица стана ясно, че МВР е прекратило поръчката за нови камери, а в същото време се вижда, че има ръст от жертвите на катастрофи?Поръчката предлагаше съвсем нов подход, а именно форма на публично-частно партньорство. Фирмата, която щеше да спечели поръчката и да инсталира камерите, отпечатва и разнася глобите, щеше да прибира процент от събраните пари. Идея, която, освен че не е подложена на обществено обсъждане, напомня на практиката за събиране на данъците срещу процент от сицилианската мафия. Анализът показва, че голяма част от нарушенията, засечени от камери, са за до 10 км/ч превишение. За да излезе сметката на фирмата, тя трябва да глобява тези хора. Представете си какъв ще е социалният ефект от това.
В същото време обаче няма съмнение, че трябва да се мисли в посока увеличаване на броя на камерите. При липса на наличен финансов ресурс трябва да се търсят варианти като финансов лизинг или постепенни инвестиции от Фонда за безопасност на движението, където са събраните глоби.
Иначе действително има ръст на жертвите от катастрофи през първата половина на 2014 г., но ако видите статистиката, ще разберете, че това се дължи предимно на няколко проблемни области на страната, както и на ръста с 50% на загиналите през март месец. Още тогава са взети мерки и броят намалява от месец май насам.
И пак, ако говорим за обективна статистика, не бива да гледаме само абсолютните стойности. Важно е да знаем дали се е покачил броят на автомобилите, изминатите километри средногодишно от автомобили, транзитно преминаващите превозни средства и т.н. Надявам се, че след като беше въведена автоматизираната система за следене на трафика, вече ще имаме данни, които позволяват анализ.
Каква е ситуацията на границата с Турция?В интерес на истината мерките, които са взети през последната година, са изцяло в правилната посока и резултатите са налице – засега нямаме бежанска криза. Трябвало е обаче да се мисли и за дългосрочно решение още преди половин година. Анализите, които се правят на външните фактори за средата за сигурност, показват, че проблемите в Близкия изток се задълбочават, а не се решават. От тази гледна точка миграционният натиск към ЕС в обозримото бъдеще ще се запази. В същото време ситуацията в Турция видимо се изостря - има протести срещу сирийски бежанци и т.н.
Дългосрочно МВР не може да продължи да командирова служители от областните дирекции. Това е скъпо и има негативен ефект върху самите полицаи, които на няколко месеца прекарват две седмици на границата. Командироват се районни инспектори, които отговарят за няколко села, които на практика за две седмици остават без полиция.
В момента миграционният натиск е сравним с най-високите нива от октомври миналата година. Трафикът отчасти се е пренасочил към Гърция, а броят на влезлите в България от Гърция е увеличен десетократно.
Единственият начин да продължим за удържаме ситуацията по границата с Турция е, ако има живи хора там. Интегрираната система за наблюдение е част от тактиката, "стената" допълва тази система, но само с полицаи на място може да се предотврати нова криза.
Няма спор, че сме длъжни да приемаме бежанците, но на всеки 3000 мигранти 1000 не са бежанци.
Дългосрочното решение е увеличаване на щата на "Гранична полиция", но това е процес, който ще отнеме поне една година и ще има дългосрочен ефект върху бюджета на МВР. Ако искаме другото лято да спрем командировките на служители от страната, трябва сега да започне увеличението на щата на "Гранична полиция".
Но МВР търпи критики заради този подход - полицаи, които отблъскват хората, желаещи да влязат в България?
Разбирам много добре критиката. Но решението е въпрос и на средства, и на политика. Има и алтернатива, разбира се - да инвестираш няколкостотин милиона в домове и в програми за интеграция. Тук освен това ще има и социален проблем, който неминуемо ще възникне. Всички тези проблеми обаче трябва да се обсъждат на ниво ЕС, защото проблемът е общ.
Един от приоритетите, които бяха зададени от служебното правителство, беше публичността. Какво ще направите в МВР за тези три месеца от тази гледна точка?
Цялата полицейска статистика - по всички видове престъпления, за всички РПУ в страната - вече е на сайта на МВР. Качват се отчетните доклади, анализите за пътно-транспортни произшествия, научните трудове - на Академията на МВР и Националния институт по криминалистика и криминология. Ще бъдат публикувани и всички подзаконови нормативни актове на министерството, които не са класифицирани. Подадени бяха миналата седмица документи съвместно със Столична община в рамките на голям международен проект по "Хоризонт 2020" да бъде изработен публичен модул на интерактивна карта на престъпността, която позволява в реално време да се види точното местоположение на регистрираните престъпления.
Профил
Филип Гунев има магистърски степени по Международна политика за сигурност от Института за международна и държавна политика в университета Колумбия, САЩ, и по социална антропология от Лондонския икономически институт, както и докторска степен по социология от същото учебно заведение. Когато не е служебен зам.-министър на вътрешните работи (през март 2013 и август 2014), той работи като старши експерт по социология и криминология в Центъра за изследване на демокрацията. Член е на Експертната група по корупция към Главна дирекция "Вътрешна сигурност" на Европейската комисия. В периода 2008-2009 г. той е старши консултант в "Мейтрикс нолидж груп" в Лондон, където управлява проекти в областта на вътрешните работи. Преди да започне да се занимава със социалните научни изследвания, има четиригодишен опит като финансист в САЩ.
|
No comments:
Post a Comment