ПОЛИТИЧЕСКИ НОВИНИ ОТ БЪЛГАРИЯ : Политиката на Слави

Sunday, December 4, 2016

Политиката на Слави


ОК ли е шоуменът да води битката си за мажоритарно гласуване от ефира на bTV
- Акцията на Слави Трифонов за референдума повлия на президентските избори, ще бъде фактор и в кампанията за парламентарните - Превръщането на шоуто в политическо увеличи рейтинга му - Действията на водещия не са незаконни, въпросът е дали зрителите на една от най-големите български медии получиха обективна информация за допитването Още по темата Партиите и сценаристите на "Шоуто на Слави" не се разбраха за въвеждането на мажоритарния вот Повечето партийни лидери не се отзоваха на поканата на Трифонов, той самият също не се появи 24 ное 2016 Когато шоуто стане политика Слави Трифонов може и да не се кандидатира за президент, но ще бъде фактор в предизборната кампания 5 авг 2016 Инфографика Увеличаване Инфографика Увеличаване Инфографика Увеличаване "Стоя тук и си задавам въпроси като обикновен гражданин...", често обича да казва Слави Трифонов. "Тук" е студиото на телевизионното шоу, което води всяка делнична вечер по една от най-гледаните ефирни телевизии в България - bTV. Обикновените граждани обаче нямат влиянието и ресурса на телевизията и обикновено задават въпросите си пред екрана в къщи. Слави Трифонов отдавна не е един от тях. Като влиятелен телевизионен водещ, той има много повече възможности от обикновените граждани, но и много повече отговорности от тях. Разбира се, освен водещ той е и гражданин - има пълното право да защитава позициите си и да преследва каузите си. Единственият въпрос е дали трябва да го прави от ефира на bTV, в шоуто, което води. Съмненията в случая са основно две. Едното е, че това може да изглежда като използване на ефира за лична политическа кауза. Това е донякъде в реда на нещата за телевизия като СКАТ, която роди например Волен Сидеров. bTV обаче е медиа с много различни претенции от патриотична кабеларка. Една от тях е заявката за обективност и това е вторият потенциален проблем със Слави. За да могат хората да вземат смислено решение по въпроса за смяната на избирателната система, те трябва да имат балансирана информация - да имат аргументи "за" и "против". Въпросът е дали шоуто на Слави им даде достатъчно от двете, или задраска този принцип, за да защити своята гледна точка. Влиянието на ефира Българската публичност не веднъж е ставала свидетел на медийни образи, трансформирали се в политически проекти. Освен Волен Сидеров СКАТ изроди в политик и собственика си Валери Симеонов. TV7 дадe на "гражданите" Николай Бареков. "Интересното при Слави е, че се опитва изцяло да замени политическата партия с телевизионно риалити. Което е по-радикално. Ще е любопитно да видим дали ще почне да прави структури на партия, или ще продължи да политиканства само от екрана", коментира политологът от Софийския университет Ружа Смилова. По отношение на "Шоуто на Слави" всъщност има три въпроса, коментира преподавателят в журналистическия факултет на Софийския университет Жана Попова. По думите й единият е има ли право развлекателно предаване да се занимава с политика, вторият е какво значи "занимава с политика" и третият, най-важният въпрос е какво предаване е "Шоуто на Слави". "Защото едно е сигурно, то спря да бъде talk-show, спря да бъде развлекателно предаване", категорична е Попова. "Развлекателното" предаване на Слави отдавна се занимава с политика. Досега с политиката на други, сега със своя. "Това, заради което може да се обвини bTV обаче, е, че предаването е заявено като "ток-шоу", а не отговаря на заявката си. С други думи, подменя се договорката с аудиторията какво всъщност гледа в момента. Големият проблем е, че занимавайки се с организационна дейност, Слави Трифонов превърна развлечението в пропаганда", категорична е Попова. Предаването и друг път е използвало телевизионната платформа за политически програми. Достатъчно е да си припомним, че не друг, а Слави Трифонов издигна кандидатурата на Меглена Кунева на предходните президентски избори. (Тогава между другото той иска от нея да поеме ангажимент за референдум за мажоритарни избори, с което тя се съгласява. Днес е против.) "Днес не споменава нито дума, че тази жена е част от статуквото, с което уж се бори", коментира Жана Попова. Тъй като bTV е частна телевизия, договорът между медията и "Шоуто на Слави" е търговска тайна. Проверка на "Капитал" обаче установи, че форматът, който предаването е заявил, е "развлекателно-информационен". Какво казват правилата Що се отнася до контрола на съдържанието, председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Мария Стоянова коментира, че медийният регулатор следи "спазването на т.нар. програмен профил чрез периодично извършване на наблюдения. Отделните програмни сегменти - всяко тяхно развитие в една или друга посока - са обект на програмна политика на отделния доставчик. Регулаторът не осъществява надзор върху програмната политика, защото законът гарантира независимостта на електронните медии от политическа и икономическа намеса", припомни Стоянова и допълни, че в този смисъл механизмите за санкциониране биха били цензура, което медийният закон не допуска. СЕМ наистина трудно може да се намеси в подобна ситуация. По-работещият механизъм за контрол е договорът, който Слави Трифонов сключва с телевизията. Ако има някой застрашен в случая, това е bTV, защото доверието, което трупа целият й екип, може да бъде заплашено от подобни солови акции. А доверието е един от най-ценните активи на една медиа. На теория клаузи в договора могат да задължат Слави и други водещи да не излизат извън заявения формат. Дали това е станало при преподписване на договора в началото на септември няма как да знаем, защото тези отношения са търговска тайна. Но ако се съди по поведението на Слави в ефир, условията не са се променили много. "Капитал" попита ръководството на bTV какви са начините да се защити интересът на медиата в този случай, какво може да се направи да не се размиват границите на форма̀та, както и дали има механизми да се предотврати употребата на националния ефир за лични политически пристрастия. "БТВ медиа груп" носи редакционна отговорност за своята програма, поради което всички нейни договори се сключват в съответствие с приложимото законодателство, както и всяко съдържание следва да е съобразено с принципите на закона", коментираха казусът от компанията. Източници на "Капитал" от пазара коментират, че ръководството на телевизията е притеснено от факта, че предаването продължава да не спазва границата на форма̀та си и не е само забавно шоу със сатира, а открито се използва за политически цели и послания от поне една година. Поведението на Слави Трифонов, който безспорно е един от най-разпознаваемите телевизионни водещи, често се приема като позиция на медиата, което пречи на усилията на репортерите и новинарският екип да работят според стандартите на обективната журналистика. Екипът на телевизията беше принуден например официално да се разграничи от случката със скъсаната снимка на президента Росен Плевнелиев. Както и от кампанията на шоуто при издигане кандидатурата на Меглена Кунева за президент преди пет години. Каквото и да се случва, на bTV ще й бъде трудно да не се съобрази със Слави Трифонов, камо ли да се раздели лесно с него. Причината се вижда през рейтинга на предаването му. От пийпълметричните данни става ясно, че откакто шоуто започна да се занимава с референдума, то отбелязва значителен ръст на зрителите. Това показва, че за предаването няма и бизнес логика да се деполитизира. Според повечето социолози провеждането на референдума - неговите въпроси и кампанията за подкрепата му, са оказали влияние върху резултата, като са увеличили избирателната активност, а вероятно и подкрепата за популистките проекти. Последните действия на Слави и екипа му показват, че шоуто за мажоритарните избори ще продължи още известно време и може да повлияе и на предизборната кампания за парламентарните избори. Ако бъде променено изборното законодателство сега, може да се променят и партиите, които ще влязат в следващото народно събрание. Акцията на водещия и неговият екип не е незаконна, по всичко личи, че не противоречи и на договора му с bTV. Въпросите за обективността и приватизирането на медийното доверие обаче остават.

No comments:

Post a Comment

за мен съдържанието на страницата

СТРАХОТЕН САИТ ЗА БЕЗПЛАТНИ РЕКЛАМИ

PERFECT TIMING AND POSITIONING Just launched. Get in before the masses. Earn thousands weekly!

Your SEO optimized title page contents