ПОЛИТИЧЕСКИ НОВИНИ ОТ БЪЛГАРИЯ : В мен са и хлябът, и лифтът ТАКА Е ДАНО НЕ МУ ИЗСЪХНЕ ХЛЯБА МНОГО

Wednesday, January 11, 2012

В мен са и хлябът, и лифтът ТАКА Е ДАНО НЕ МУ ИЗСЪХНЕ ХЛЯБА МНОГО


© Надежда Чипева

Още по темата

Земеделският министър се "поддал на лобизъм" на еколози, а не на ски инвеститори
10 яну 2012
Пазарният принцип прави невъзможен монопола в Австрия
6 яну 2012
Как Мирослав Найденов прокара ловджийските си страсти покрай облекченията за зимните курорти
6 яну 2012
Поправката "Витоша ски" е удобна на няколко фирми, но със сигурност не решава проблемите със строителството в планината
6 яну 2012
1800лв. за упражняване на търговска дейност искат "Бороспорт" АД от ски инструкторите в Боровец.
Ски курортите са със скрити зад офшорни фирми собственици на съоръженията, а на практика зад тях стоят едни и същи хора. 
Ако нямаше лифтове, пистите щяха да са празни, а хотелите – пусти. Затова във всички ски курорти по света собствениците на съоръженията са най-важните фирми, от които зависи развитието на цели региони.

Тази зависимост понякога може и да е опасна, ако стане неконтролируема. В големите европейски курорти това като че ли не е тема, защото са успели да намерят баланса между свободния пазар и регулирането на ски дейността. По пистите в Италия, Франция или Австрия скиорите си карат на воля, доволни са от услугата, която получават, и плащат без проблем исканата цена.

България за момента върви в обратната посока. Планинските блага, вместо да са разпределени между различни субекти, които да се конкурират помежду си и в борбата за клиенти да предлагат по-добра услуга, стават все по-концентрирани в ръцете на едни и същи фирми.

Това е лошо не само за бизнес средата, но и за самите скиори. Когато една фирма не усеща нервно дишане зад врата си, тя няма стимул да оправи паркинга, да пусне лифта на по-висока скорост, за да извозва опашките, или да смени старите ски в гардероба си с нови. Липсата на конкуренция се вижда и в политиката по ценообразуване на картите за лифтовете, които от години са на едно и също високо ниво. Високо не като абсолютна сума, а като качество на услугата в сравнение с всички други европейски писти.

Бизнес средата също страда и последните спорове между някои ски училища и собственици на съоръжения го доказа (виж "Учителите са ни скъпи"). Днес ски инструкторите плащат по-скъпо за лифт картите от обикновените клиенти с аргумента, че извършват търговска дейност. Практика, която звучи нелепо, ако бъде разказана в някой европейски курорт.

Както е тръгнало развитието на ски бизнеса, скоро може да се оформи още по-голям монопол. Ски курортите са със скрита зад офшорни фирми собственост (с изключение на Пампорово), а на практика зад тях стоят едни и същи хора и интереси. Банско и Витоша са в пряка зависимост на собствеността, а сега към тях може да се добави и Боровец. Дружеството, което стопанисва лифтовете, е заложено в банка, която има пряка връзка с другите два конкурента... (виж малките текстове).


No comments:

Post a Comment

за мен съдържанието на страницата

СТРАХОТЕН САИТ ЗА БЕЗПЛАТНИ РЕКЛАМИ

PERFECT TIMING AND POSITIONING Just launched. Get in before the masses. Earn thousands weekly!

Your SEO optimized title page contents