ПОЛИТИЧЕСКИ НОВИНИ ОТ БЪЛГАРИЯ : ОССЕ: ЦИК е непрозрачна и неефективна в организирането на избори

Sunday, January 8, 2012

ОССЕ: ЦИК е непрозрачна и неефективна в организирането на избори

Централната избирателна комисия (ЦИК) в България отговаря за организирането на всички видове избори в страната, но макар да има 5-годишен мандат, не разполага с постоянен състав и собствен бюджет, което ограничава способностите и ефективността й. Избирателните комисии на всички нива се назначават по предложения от партиите, но няма гаранция, че номинираните от опозицията получават ръководни постове в тези комисии, което води до притеснения за предполагаемата безпристрастност на тези органи. По принцип, заседанията на комисиите са закрити за обществеността, което намалява прозрачността в действията им.

Това са част от заключенията на мисията наблюдатели от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, която бе в България за президентските и местни избори миналата есен.

В окончателния доклад на мисията се отбелязва, че като цяло вотът е преминал според международните и националните стандарти за демократично гласуване и основните права и свободи на гражданите. Все пак има още неща за подобряване, посочват авторите.
Документ
Окончателният доклад на ОССЕ за президентските и местни избори през 2011г.

Наблюдателите допълват, че според закона местни и международни наблюдатели могат да присъстват в изборния ден на заседания на районните и общинските избирателни комисии, но нищо не се казва за възможността да се присъства на което и да е заседание на ЦИК или на тези на общинските избирателни комисии в периода преди изборите.

"Законът позволява обжалване на решенията на избирателните комисии само на една инстанция и относно регистрацията на партии или кандидати сроковете са много къси", се казва в документа и се посочва, че в някои случаи ЦИК не просто е заседавала при закрити врати, но и е нарушила тридневния срок за взимане на решение.

"Решенията по обжалване често са затруднени и от факта, че по закон трябва да се вземат с мнозинство от две трети, което понякога трудно се събира и води до отказ от взимане на решение. Съдът постанови съвсем малко преди първия тур, че ЦИК не може да прибягва до отказ от решение и може да взима решенията си с обикновено мнозинство. Това обаче създаде несигурност сред членовете, тъй като изглеждаше като противоречия с тълкуването от ЦИК на Избирателния кодекс и на установилата се практика."



За купуването на гласове

По повод купуването на гласове наблюдателите отбелязват, че това престъпление е включено в Наказателния кодекс и законите за провеждане на избори. "Но в същото време продължават да са масови обвиненията в купуване на гласове. Главният прокурор открито заяви, че не разполага с адекватен правен механизъм да разследва и наказва тази практика."

"Повечето кандидати споделиха пред мисията на ОССЕ, че купуването на гласове е голям и масов проблем, но и не предоставиха конкретна информация или доказателства в защита на твърденията си. Някои опозиционни партии също така се оплакаха от натиск над техни местни кандидати и поддръжници. ОССЕ проследи два случая, свързани с кандидати, работещи в публичната администрация, и в двата случая информацията се оказа достоверна."

Над 50 000 души са били регистрирани като кандидати за местните избори, "но регистрирането на някои местни коалиции беше решено в последните дни преди първия тур и без надзор от правораздавателните органи", посочват още от ОССЕ.

Наблюдателите изтъкват и проблема с избирателните списъци. "Високият брой на регистрирани гласоподаватели спрямо населението, имащо право на глас в страната, създава тревога и предполага необходимост от подробен одит на избирателните списъци. Над 400 000 граждани, регистрирани с адрес в чужбина, бяха премахнати от тези списъци за местните избори в процес, страдащ от липса на прозрачност и без да се има предвид възможността за ефективно и навременно решаване на проблема."

Финансиране и агитация

"Ограничена е ефективността ва регулациите относно финансирането на предизборните кампании - най-вече от факта, че не всички кандидати предоставят оперативна информация за приходите и разходите на кампаниите си, а Сметната палата зае позиция, че не бива да се меси в избирателни процес като налага това правило да се спазва"

ОССЕ обръща внимание на друг факт - изискването агитацията да се води само на български език, което според доклада противоречи на стандартите на международната организация, "защото поставя в неизгодно положение гражданите, които се идентифицират като принадлежащи към определено малцинство". "За съжаление, някои кандидати използваха националистически и подстрекателски език срещу малцинствата, особено срещу ромите. Повод за притеснения са многобройните твърдения, че малцинствата - и особено ромското - са особено податливи на некоректно влияние, включително купуването на гласове и външен натиск."



Бавно гласуване, проблемно отчитане

Относно бавното гласуване - друго явление, затормозило изборите, от ОССЕ отбелязват, че комисиите са провеждали гласуването професионално, но и че мнозина са се оплакали пред наблюдателите за дълги опашки и бавно обработване на документите в първия ден от гласуването, организационни пропуски, проблеми със "забранителни списъци", приръствието на многобройни представители от една и съща партия в някои секции, прозирната хартия на бюлетините и хора, на които в крайна сметка не е било разрешено да гласуват.

Приблизително същото е заключението за преброяването - "общо взето професионално, прозрачно и съгласно реда в повечето места, посетени от наблюдателите". "Но процедурите не винаги бяха спазвани, което се отрази на попълването на протоколите и преценката за валидността на бюлетините. (...) особено в София процесът на отчитане на протоколите бе бавен и дезорганизиран и имаше наличие на хора, включително депутати, които нямат право да са на тези места."

Препоръките

Препоръките, които се отправят в доклада на ОССЕ към властите, партиите и гражданското общество в България са многобройни и включват такива като постоянна действаща ЦИК, агитация на езика на малцинствата, повече прозрачност за финансирането и регулация за ролята на медиите.

- ЦИК да има независим бюджет и персонал, работещ непрекъснато през 5-годишния мандат, а не само по време на избори

- в законите да се запише, че опозиционните партии трябва да имат представители на високи позиции в комисиите, за да се избегнат съмнения за пристрастност

- заседанията на комисиите от всички нива да бъдат отворени за обществеността през целия изборен период, изрично да се запише допускането на заседанията на представители на участниците в изборите, вътрешни и международни наблюдатели и журналисти

- в закона да се запише, че когато комисията "откаже" да вземе решение, защото не събира мнозинство от две трети от членовете, това означава отхвърляне на проекта за решение; резултатът да се публикува и да подлежи на обжалване

- още веднъж се препоръчва подробна проверка на избирателните списъци и изясняване отговорностите на институциите, свързани с изготвянето им

- на представители на малцинствата да е позволено да водят кампания на майчиния си език, да се обмисли и разпространяването на информация за изборите на езици на малцинствата с цел по-добро разбиране на изборния процес от всички

- медийната регулация трябва да гарантира редакционна свобода за отразяване на кампанията, особено в обществените медии; тя трябва да включва задължение за честно, балансирано и безпристрастно отразяване в новините и публицистичните предавания във всички електронни медии, каквито са добрите международни практики; може да се обсъди приемането на ясни правила какво означава равнопоставено отразяване на кандидати и партии в новините, за да бъдат защитени журналистите от външен натиск

- да се обмисли удължаване на срока от 1 на 3 дни за обжалване на решения за отказ на регистрация на партии, коалиции, обществени кометите и кандидати; всички решения по обжалванията да са взети достатъчно време преди изборите; отписването от регистрация също да е направено достатъчно време преди гласуването и да има разумна възможност за обжалване в съда

- решенията на избирателните комисии по жалби и обжалване да са напълно прозрачни и отворени за заинтересуваните страни и обществеността; правилата за обжалване на тези решения да са ясно разписани; обжалването да гарантира съдебен контрол над решения, свързани с правото да за гласуване, за кандидатиране, за валидността на кандидатурите, регистрирането на избиратели, спазване на правилата за изборна кампания, достъп до медиите или финансиране на партиите

- да се изработи контролен механизъм за декларации на индивидуалните дарители в кампаниите; на Сметната палата може да се позволи да ревизира тези декларации и да си сравнява с данните на НАП, например.

- би трябвало български граждани с двойно гражданство също да могат да се кандидатират
- да се обмисли дали да не се позволи да гласуват на местни избори и постоянно пребиваващи граждани отстрани извън ЕС

- да се изяснят правата на отделни избиратели да подават жалби за изборни нарушения и правото им да обжалват изборните резултати

- да се обмисли дали на прокуратурата да не се позволи използване на специални разузнавателни средства за случаите за предполагаемо купуване на гласове

- ако се запазят "забранителните списъци", избирателите да бъдат своевременно информирани за тях и да имат възможност да обжалват включването си в тях

- да се обмисли дали на предизборните агитационни материали да не се отбелязва кой ги е произвел
- да се обмисли дали в закона да не се включи определение на това що е предизборна кампания, което би помогнало и на ЦИК ефективно да се справя със случаи на агитация преди официалното начало на предизборната кампания

- да се обмисли възстановяване на средства за агитация на независими кандидати, получили значителна подкрепа на изборите, което би окуражило появата на такива кандидати и би балансирало държавната система за финансиране, даваща в момента предимство на кандидатите на политическите партии



- да се изработи правна рамка за предоставяне на кандидатите безплатно време в обществените електронни медии

- да се обмисли подробна регулация в Закона за радио и телевизия относно отразяването на кампании в електронните медии; СЕМ може да получи задача за качествен и количествен мониторинг по време на кампания

- да се създаде публичен регистър за собствениците на електронни медии с цел разкриване на потенциални политически и бизнес интереси и концентрацията на собственост върху медии
- в законите изрично да се запише, че целият избирателен процес на всички нива подлежи на неограничен надзор от местни и международни наблюдатели

- правата на местните наблюдатели могат да бъдат допълнителни изяснени като изрично се потвърди правото им да подават жалби пред избирателните комисии

- протоколите на избирателните секции може да бъдат опростени и да включват формула за междинен контрол

- да се обмисли вписването в закона на възможност за повторно броене на бюлетините в избирателната секция или в районната избирателна комисия.

No comments:

Post a Comment

за мен съдържанието на страницата

СТРАХОТЕН САИТ ЗА БЕЗПЛАТНИ РЕКЛАМИ

PERFECT TIMING AND POSITIONING Just launched. Get in before the masses. Earn thousands weekly!

Your SEO optimized title page contents