Още по темата
Въоръжените сили на изкуствения интелект, наречен SkyNet, контролират почти цялата територия на планетата Земя. Роботизираните бойни единици залавят оцелелите цивилни и ги използват за експерименти, като същевременно се опитват да унищожат остатъците от човешката съпротива. Един от последните шансове за победа на човечеството е прихващането на комуникационната честота, по която тече информацията между автоматичните бойни машини и командния център. Нейното заглушаване може да неутрализира терминаторите на SkyNet...
Сюжетната линия на последната част на холивудската поредица "Терминатор" всъщност дава доста реална представа как ще се водят войните на бъдещето. Налагането на безпилотни и сравнително автономни военни машини на бойното поле могат да превърнат този сценарий в реалност.
САЩ все повече разчита на безпилотните летателни апарати (БЛА) за разузнавателни цели и за нанасянето на прецизни удари. Те се превръщат в неизменно средство по време на последните военни конфликти. При военната операция над Либия командването на НАТО дори помоли Вашингтон да изпрати своите БЛА-та в помощ на силите на алианса.
Зависимостта от високите технологии обаче може да се обърне срещу американската армия. Няколко събития през последните две-три години разкриха потенциални вратички в сигурността на тези машини. Това повдигна въпроси дали новите играчки на Вашингтон не могат да се обърнат срещу създателите си подобно на историите, разказвани от Холивуд.
Почти безплатен достъп
Първите дупки в сигурността на безпилотните самолети излизат наяве, след като американски военни задържат шиитски бунтовник в Ирак. На неговия лаптоп са открити няколко часа с видео, заснето от БЛА, като той е свален, след като сигналът му е прихванат. Иракските бунтовници просто насочват сателитните си чинии и чакат да уловят предаване на безпилотните самолети. Те се възползват от недостатък при обмена на информация, присъстващ в този тип машини. Колкото и странно да звучи, видеосигналът между БЛА и наземните части на американската армия се оказва некодиран. По този начин всеки човек в оперативния район на бойната машина може да наблюдава всичко, заснето през камерата на борда.
Бунтовниците използват прости програми като ScyGrabber, за да гледат и свалят видеото. Този софтуер легално може да се свали за 26 долара в интернет. Неговото оригинално предназначение е за сваляне на видео и музика от глобалната мрежа. Така "подслушването" на високотехнологичните машини на САЩ може да стане толкова лесно, колкото да се свали нелегална версия на някой холивудски хит.
Любопитното в случая е, че военното командване на САЩ знае за тази потенциална опасност от времето на войната в Босна и Херцеговина през 1996 г. Според Пентагона обаче потенциалните врагове в Близкия изток и Централна Азия нямало да са толкова умни, че да проникват в комуникационните връзки на безпилотните самолети. Нещо, което очевидно не е така.
Засега няма информация дали тази вратичка в сигурността на новите оръжия на САЩ е затворена. За щастие тя не предоставя възможност да се изменят параметрите на полета или пък да се използва оръжие. Но все пак дава лесен достъп на почти всеки до принципно класифицирана информация, която може да се използва с разузнавателна цел.
Чудовището от Кандахар
Това страховито име всъщност е прякорът на един от последните модели разузнавателни БЛА на САЩ – RQ-170. То идва, след като самолетът за първи път е заснет при рулиране на писта на летището в Кандахар, Афганистан. Поради по-големите размери в сравнение с другите по-известни и приети масово на въоръжение безпилотници той получава прякора Чудовището от Кандахар. RQ-170 е построен по технологията "стелт", но не носи оръжие на борда и засега се използва само за разузнаване дълбоко във вражеската територия.
Иран обаче хвърли истинска информационна бомба, като обяви, че е накарала именно един от тези модели безпилотни самолети на САЩ да се приземи на тяхна територия и да го плени. Вашингтон отрича това да се станало след целенасочени действия на иранците. Официалната версия е, че машината се е разбила поради технически причини.
Първоначалните реакции на американските анализатори за пленения безпилотник и евентуалното използване на технологиите му бяха в стил "да дадеш ферари на хора, които карат каруци". Но фактът, че машината е сравнително запазена, показва, че тя надали се е разбила или приземила аварийно сама. Иранските инженери твърдят, че са заглушили връзката с американските пилоти, които се намират в малки бази в САЩ и са принудили БЛА-то да премине на автопилот. При този режим машината разчита на GPS навигация и оттам иранците са се намесили, като са дали фалшиви данни за местоположението й. Така тя се е приземила сама на определено място, като си е мислила, че това е оперативната база в Афганистан.
Повечето западни анализатори, наблюдатели и официални лица се съмняват в достоверността на твърденията на иранското правителство. Скептицизмът е породен от съмнения, че Техеран не разполага с техническите възможности и познания да направи подобно нещо. Реално обаче методът, описан от иранските инженери, е постижим и описва един от начините да се неутрализират безпилотните самолети. Когато бъде прекъсната връзката с командния център, се включва автопилотът, който разчита на GPS навигация, за да се прибере в своята база. Също така трябва да се отбележи, че голяма част от полета на безпилотните машини преминава в такъв автономен режим.
Дупката в сигурността е всъщност приемането на GPS координатите. Принципно сателитите имат два канала за предаване на тези данни – гражданския код C/A и военния P(Y). Вторият е силно кодиран и шансът той да бъде прихванат и да се предадат фалшиви координати на него е доста малка. Но ако той бъде заглушен, тогава безпилотникът може да разчита само на некодирания C/A канал, за да определи къде се намира. Чрез него вече иранците могат да изпратят заблуждаващи данни за разположението на базата в Афганистан и да го принудят да кацне на съвсем друго място. Няма информация дали безпилотните машини на САЩ могат да използват цивилния канал като извънредна мярка за навигация, но дори самото заглушаване на кодирания сигнал може да окаже влияние върху боеспособността им.
Естествено въпросителните около пленения БЛА са много, включително и по въпроса дали иранските инженери могат да заглушат военния P(Y) канал. Но резултатите са налице – Техеран разполага с почти непокътнат стелт безпилотен самолет, който се е приземил на тяхна територия. Допълнително излиза наяве и още една слабост при този тип технологии, за която висшите военни са били запознати от години. "От военна гледна точка заглушаването на GPS сигнали не е нова заплаха. Те (военните) знаят за нея от 20-30 години", коментира Тод Хъмфрис, който изследва GPS заглушаването в университета на Тексас, цитиран от списание Wired. Дори и иранците да са имали късмет или да са получили чуждестранна помощ при пленяването на RQ-170, то изкарва на преден план недостатъчната сигурност на GPS навигацията при използването й за военни цели.
Независимо каква е истината зад случката с безпилотния разузнавач, проблемите в сигурността на новите военни играчки на Вашингтон започнаха да се натрупват. Освен липсата на кодирана връзка при предаване на видео към сухопътни части преди три месеца беше открит и компютърен вирус, който засегна един от командните центрове за БЛА в САЩ. Всичко това показва, че все пак новите оръжия на американските въоръжени сили може да не се окажат толкова трудни за неутрализиране, както се смяташе допреди няколко години.
Успокоението за момента е, че никой не е успял да обърне безпилотните самолети срещу техните създатели. Не е ясно обаче колко още ще продължи това...
Дупката в сигурността е всъщност приемането на GPS координатите. Принципно сателитите имат два канала за предаване на тези данни – гражданския код C/A и военния P(Y). Вторият е силно кодиран и шансът той да бъде прихванат и да се предадат фалшиви координати на него е доста малка. Но ако той бъде заглушен, тогава безпилотникът може да разчита само на некодирания C/A канал, за да определи къде се намира. Чрез него вече иранците могат да изпратят заблуждаващи данни за разположението на базата в Афганистан и да го принудят да кацне на съвсем друго място. Няма информация дали безпилотните машини на САЩ могат да използват цивилния канал като извънредна мярка за навигация, но дори самото заглушаване на кодирания сигнал може да окаже влияние върху боеспособността им.
Естествено въпросителните около пленения БЛА са много, включително и по въпроса дали иранските инженери могат да заглушат военния P(Y) канал. Но резултатите са налице – Техеран разполага с почти непокътнат стелт безпилотен самолет, който се е приземил на тяхна територия. Допълнително излиза наяве и още една слабост при този тип технологии, за която висшите военни са били запознати от години. "От военна гледна точка заглушаването на GPS сигнали не е нова заплаха. Те (военните) знаят за нея от 20-30 години", коментира Тод Хъмфрис, който изследва GPS заглушаването в университета на Тексас, цитиран от списание Wired. Дори и иранците да са имали късмет или да са получили чуждестранна помощ при пленяването на RQ-170, то изкарва на преден план недостатъчната сигурност на GPS навигацията при използването й за военни цели.
Независимо каква е истината зад случката с безпилотния разузнавач, проблемите в сигурността на новите военни играчки на Вашингтон започнаха да се натрупват. Освен липсата на кодирана връзка при предаване на видео към сухопътни части преди три месеца беше открит и компютърен вирус, който засегна един от командните центрове за БЛА в САЩ. Всичко това показва, че все пак новите оръжия на американските въоръжени сили може да не се окажат толкова трудни за неутрализиране, както се смяташе допреди няколко години.
Успокоението за момента е, че никой не е успял да обърне безпилотните самолети срещу техните създатели. Не е ясно обаче колко още ще продължи това...
No comments:
Post a Comment