ПОЛИТИЧЕСКИ НОВИНИ ОТ БЪЛГАРИЯ : Втората световна браузърна война

Saturday, January 7, 2012

Втората световна браузърна война


Повече от десетилетие основната част от сблъсъците в битката между уеббраузърите се водят по периферията на бойното поле. Софтуерни предложения на различни компании се бореха за надмощие, предлагайки все по-интересни нововъведения, но единственото, на което можеха да се надяват, е да се доберат до второто място. Когато говорим за интернет, по една или друга причина за много хора глобалната мрежа се олицетворява от синята иконка на браузъра Internet Explorer на Microsoft.

За момент изглеждаше сякаш модерната концепция за отворения код, персонифицирана от Mozilla Firefox, бавно, но неизбежно ще надделее над закостенелите корпоративни традиции на софтуерния гигант от Редмънт. Истинският победител от борбата обаче може да се окаже друг, неочакван и едновременно с това не особено изненадващ. Става въпрос за Chrome, отрочето на компанията, която много хора смятат за основен прозорец към интернет. А именно Google.

В края на 2011 г. тригодишният опит на Google да наложи Chrome най-накрая се увенча с успех. Най-накрая тяхното предложение успя да изкопчи втората позиция в тази сфера от ноктите на Firefox. Нещо повече – най-популярната версия на браузъра Chrome 15 сама по себе си отбелязва по-добри резултати от най-използваната, осма версия на Internet Explorer. По данни на компанията за уебстатистики StatCounter разликата е минимална. И все пак Internet Explorer като цяло остава по-масово използван. Той е начело с 37% дял, следван от Chrome с 27%, Firefox с 25% и Safari на Apple с 6%. Разбира се, измерването на дяловете на браузърите не е точна наука и резултатите зависят от това кого попитате. По данни на анализаторската компания Net Applications браузърът на Microsoft все още се радва на популярност сред половината, или 52% от всички сърфиращи в интернет. Според тази класация Firefox е втори с 22%, а Chrome още не го е задминал, отчитайки дял от 19%.

900млн. долара ще плати Google на Mozilla Firefox за партньорство в областта на интернет търсенето за период от три години.

1%е пазарният дял на Internet Explorer 6 в момента, макар преди години да надхвърляше 90%.

Въпреки тези неясноти мнозина се запитаха дали не е възможно да се случи немислимото – браузърът на Microsoft да загуби лидерството, което държи вече повече от десет години. Високият дял на софтуерния гигант в тази област, който на моменти достигаше до 90% и му навлече проблеми с антимонополната администрация на Европейската комисия, се дължи основно на версията Internet Explorer 6. Тя присъства на всеки компютър с операционната система Windows XP, която все още е най-разпространената версия на Windows. Преди дни Microsoft официално "отпразнуваха" смъртта на IE 6, който вече се използва от едва 1% от потребителите. Програмата се превръщаше във все по-голямо неудобство за компанията, тъй като свикналите с нея хора често твърдо отказваха да я сменят с нещо по-модерно. Самата корпорация обаче също не е невинна в случая – следващата, седма версия на браузъра се появи цели пет години след предшественика си, което е цяла ера в бързо развиващата се онлайн индустрия.

Мисли различно


Предложението на Google е същинска антитеза на този подход. При него обновленията се извършват често, редовно и най-важното: незабележимо. Обикновено потребителят дори не разбира, че програмата му е била осъвременена. Това прави поддръжката и закърпването на проблеми много по-лесно за компанията. Chrome се смята и за сравнително бърз браузър, който зарежда страниците без излишно закъснение. За целта помага и подчертано минималистичният дизайн на неговия интерфейс.

Освен всичко друго Google отделят и големи средства за рекламиране на браузъра - нещо, което малко други компании правят. Агресивните рекламни кампании понякога създават проблеми. Преди дни Google дори успяха да нарушат собствените си етични правила за промотиране в интернет, поради което се стигна до комичната ситуация да се самосанкционират. Въпреки това обаче стратегията им явно работи.

Всъщност конкретно на този фронт Google е в много добра ситуация, дори да загуби борбата с Microsoft. Неговият браузър Chrome е катализатор за един скрит бизнес на стойност милиарди долари, но не е единственото изражение на този бизнес. Според анализаторите на компанията за инвестиционно банкиране Piper Jaffray, като подтиква останалите браузъри към иновации, Google проправя път към пускането на все по-комплексни и новаторски онлайн услуги. Което реално е и основната цел на интернет компанията, тъй като тя печели от услугите си, а не от самата програма. Според доклад на Piper Jaffray предвид скорошната партньорска сделка между Google и Firefox за използването на търсачката на компанията в отворения браузър стойността на проекта Chrome достига 1 млрд. долара.

Интересно е също така как в средата на декември Google се споразумя с фондацията Mozilla да й плати 900 млн. долара през следващите три години за привилегията нейната търсачка да е основният инструмент за търсене в браузъра Firefox. От една страна, звучи нелогично онлайн гигантът от Маунтън Вю да подкрепя финансово свой пряк конкурент. По този начин обаче интернет корпорацията ограничава ръста на Bing, интернет търсачката на Microsoft.

Ситуацията при търсачките е огледална на тази при браузърите. Там отдавнашен лидер е Google Search, който в момента държи 61% от пазара по данни на Experian Hitwise. Bing обаче бързо наваксва преднината, постигайки 15% дял от дебюта си през 2009 г. Тук Chrome помага, като поддържа цените на подобни договорки като тази между Google и Mozilla сравнително ниски.

Microsoft обаче също държат доста козове. Може би най-значимият сред тях е партньорството с Facebook. Друг не по-малко силен коз е влиянието на Windows. Докато тази операционна система доминира, дните на IE няма как да са преброени.

Според корпоративните легенди в началото на проекта Chrome съоснователите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин са имали сериозни проблеми да убедят тогавашния главен изпълнителен директор на компанията Ерик Шмид в необходимостта от създаването на собствен браузър. Те дори са наели програмисти от екипа на Firefox, които да им помогнат с демонстрацията. Шмид е ветеран от първата браузърна война и не искал повторение на цялата ситуация. Въпреки това изглежда като че ли този път той е от правилната страна.

    No comments:

    Post a Comment

    за мен съдържанието на страницата

    СТРАХОТЕН САИТ ЗА БЕЗПЛАТНИ РЕКЛАМИ

    PERFECT TIMING AND POSITIONING Just launched. Get in before the masses. Earn thousands weekly!

    Your SEO optimized title page contents