Наричам се @sifera2705. Или поне това е моето "аз" в микроблогинг платформата Twitter през последната близо година. По подобие на близо 6000 български потребители в тази странна социална мрежа (по данни на topbloglog) отказвам да се категоризирам. Трудно ми е да дам кратко обяснение за това какво представлява тя и защо е винаги отворена в интернет браузъра ми. Още по-малко мога да обясня на не-Twitter потребителите защо, докато всички вкъщи гледат поредния музикален формат, държа в ръка телефона си, давайки иронични онлайн-оценки за някоя от бъдещите надежди на българската музикална сцена. Защо я използвам? Защото, както някой бе казал в Twitter, изпитвам нужда да изпратя кратко съобщение, но няма на кого. И защото, както всички хора в тази платформа, вярвам, че имам какво да кажа.
Българският Twitter потребител е специален индивид. Той държи този факт да бъде поставен на масата, преди да започнете какъвто и да е тип комуникация с него. Съвсем не иска да бъде приеман като "среден потребител". Не, той не търпи да бъде поставян в рамки. Вярва, че е по-различен от останалите. Отговаря на електронната си поща със скоростта на светлината, което, трябва признаем, действително е нетипично за "средния" български потребител. Сбирщина от "хора с интернет връзка, свободно време и работа, която не можеш да обясниш с две думи на баба ти вече трета година" (@zhelez). Това са българските Twitter потребители заедно с целия си снобизъм. Те гледат отвисоко на всички и с лека ирония. В това число и на себе си.
Освен че са изключително динамични, те нямат време за снимки на бебета, конкурси за печелене на чаши и въобще не искат да имат нищо общо с типичните постове във социалната мрежа Facebook. Това води към "емигрирането" им в алтернативна платформа на комуникация. Чрез кратки постове от 140 символа всеки един от тях се опитва да изгради своята самоличност, без да има предварително подреден профил от интереси, посетени места и фотоси от пиянски запои. Twitter потребителите действително се държат като елита на интернет обществото и до голяма степен комуникират точно по този начин с аудиторията си и във всички останали социални мрежи. А аудитория е точно това, към което те се стремят. Именно чрез Twitter те намират начин за задоволяване на нуждата си да бъдат забелязани и оценени.
Някои потребители биха казали, че това e място за хора с извънредно много свободно време. И биха били прави. Според @peio удовлетворението, което хората в микроблогинг платформата изпитват, е като онова, което езикът изпитва при чопленето на семки. И въпреки недостатъците си Twitter общността включва идейни, шарени, новаторски, независими, мислещи хора. "Каймакът на интернет", както ги нарича @kiksy (Кирил Христов, блогър и водещ на "Ние и градът" - бел. авт.). Или поне искат да бъдат възприемани като такива, защото по презумпция се чувстват неразбрани и имат нужда да се себеизразяват. Постоянно и с всеки един от 140-те символа на всяко Twitter съобщение. Хубавото е, че осъзнават подбудите си и често могат да се посмеят над себе си. Или над другите потребители, което в много случаи е почти едно и също.
С много уговорки все пак се опитахме да обособим няколко категории от Twitter потребители. Трябва да отбележим обаче, че всеки един от тях може да бъде поставен в различна графа в различен момент от деня. А сигурно и в много други, които не са споменати тук.
Журналистите
Българският Twitter потребител е специален индивид. Той държи този факт да бъде поставен на масата, преди да започнете какъвто и да е тип комуникация с него. Съвсем не иска да бъде приеман като "среден потребител". Не, той не търпи да бъде поставян в рамки. Вярва, че е по-различен от останалите. Отговаря на електронната си поща със скоростта на светлината, което, трябва признаем, действително е нетипично за "средния" български потребител. Сбирщина от "хора с интернет връзка, свободно време и работа, която не можеш да обясниш с две думи на баба ти вече трета година" (@zhelez). Това са българските Twitter потребители заедно с целия си снобизъм. Те гледат отвисоко на всички и с лека ирония. В това число и на себе си.
Освен че са изключително динамични, те нямат време за снимки на бебета, конкурси за печелене на чаши и въобще не искат да имат нищо общо с типичните постове във социалната мрежа Facebook. Това води към "емигрирането" им в алтернативна платформа на комуникация. Чрез кратки постове от 140 символа всеки един от тях се опитва да изгради своята самоличност, без да има предварително подреден профил от интереси, посетени места и фотоси от пиянски запои. Twitter потребителите действително се държат като елита на интернет обществото и до голяма степен комуникират точно по този начин с аудиторията си и във всички останали социални мрежи. А аудитория е точно това, към което те се стремят. Именно чрез Twitter те намират начин за задоволяване на нуждата си да бъдат забелязани и оценени.
Някои потребители биха казали, че това e място за хора с извънредно много свободно време. И биха били прави. Според @peio удовлетворението, което хората в микроблогинг платформата изпитват, е като онова, което езикът изпитва при чопленето на семки. И въпреки недостатъците си Twitter общността включва идейни, шарени, новаторски, независими, мислещи хора. "Каймакът на интернет", както ги нарича @kiksy (Кирил Христов, блогър и водещ на "Ние и градът" - бел. авт.). Или поне искат да бъдат възприемани като такива, защото по презумпция се чувстват неразбрани и имат нужда да се себеизразяват. Постоянно и с всеки един от 140-те символа на всяко Twitter съобщение. Хубавото е, че осъзнават подбудите си и често могат да се посмеят над себе си. Или над другите потребители, което в много случаи е почти едно и също.
С много уговорки все пак се опитахме да обособим няколко категории от Twitter потребители. Трябва да отбележим обаче, че всеки един от тях може да бъде поставен в различна графа в различен момент от деня. А сигурно и в много други, които не са споменати тук.
Журналистите
Илюстрация |
No comments:
Post a Comment